Tο eTwinning είναι ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα ηλεκτρονικής αδελφοποίησης σχολείων και απευθύνεται σε μαθητές. Στόχος είναι η προώθηση της συνεργασίας μεταξύ σχολείων από πολλές χώρες με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.
Ενώ τα ευρωπαϊκά πολιτικά δρώμενα αφήνουν μάλλον αδιάφορους τους περισσότερους πολίτες της γηραιάς ηπείρου, για τους μαθητές και τους φοιτητές η Ευρώπη συνιστά μόνιμο σημείο αναφοράς. Δεκάδες είναι τα προγράμματα δράσης που απευθύνονται στους νέους και τις νέες και τα οποία κινούνται στον αστερισμό των νέων τεχνολογιών. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το eTwinning, το πρόγραμμα ηλεκτρονικής αδελφοποίησης σχολείων.
Μια εικονική σχολική αίθουσα
Το πρόγραμμα eTwinning, έχει ήδη υλοποιηθεί σε περισσότερα από 80.χιλιάδες σχολεία της Ευρώπης, προσφέροντας στους μαθητές τη δυνατότητα να γνωρίσουν καλύτερα άλλες χώρες και πολιτισμούς. Η Deutsche Welle γνώρισε στην πράξη το eTwinning μέσω ενός γυμνασίου στο Ομπερχάουζεν. Εκεί ο καθηγητής Ούβε Μπούγκντολ μας ξενάγησε στον εικονική σχολική αίθουσα του προγράμματος ηλεκτρονικής αδελφοποίησης.
Οι υπολογιστές τέθηκαν σε λειτουργία και η αντίστροφη μέτρηση άρχισε. Σε λίγη ώρα η τηλεδιάσκεψη ήταν σε πλήρη εξέλιξη. Πρώτη έδωσε το «παρών» η Κάρμεν, η καθηγήτρια της αδελφοποιημένης τάξης από την Τενερίφη. Ακολούθησαν και οι υπόλοιποι εταίροι από την Αγγλία και την Πολωνία. «Κλείστε τα κινητά, ο Θεός δεν τα χρειάζεται»
Το θέμα του μαθήματος που παρακολουθήσαμε ήταν οι διαφορετικοί τρόποι συμπεριφοράς στις χώρες της Ευρώπης. Από το τραπέζι του γεύματος μέχρι το λεωφορείο και την εκκλησία. Ετέθη το ερώτημα εάν επιτρέπεται στις διάφορες χώρες η χρήση κινητών τηλεφώνων στους ναούς. Και η απάντηση του Ισπανού μαθητή προκάλεσε ψηφιακά γέλια: «Στους ναούς μας έχουμε πινακίδες όπου αναγράφεται: παρακαλούμε κλείστε τα κινητά σας. Ο Θεός δεν τα χρειάζεται για να επικοινωνήσει μαζί σας».
Η τηλεδιάσκεψη διήρκεσε 45 λεπτά. «Αυτό το είδος μαθήματος ενθουσιάζει τους μαθητές», μας είπε η Μάικε Τσίμερ, επικεφαλής του προγράμματος eTwinning στη Γερμανία και διευκρίνισε: «Τα σχολεία επικοινωνούν με chat και μπορούν να ανταλλάξουν τα επί μέρους αποτελέσματα του πρότζεκτ. Μπορούν επίσης να δημιουργήσουν κοινά Blog ή κοινές ιστοσελίδες. Είναι φοβερά πολύπλευρες οι δυνατότητες».
«Το eTwinning δεν είναι υποκατάστατο των σχολικών εκδρομών στο εξωτερικό»
Το 50% των υποπρογραμμάτων δράσης του eTwinning έχει ως γλώσσα εργασίας τα αγγλικά. Η σχετική πλατφόρμα διατίθεται ωστόσο σε 23 ευρωπαϊκές γλώσσες, καθώς ένας από τους στόχους του προγράμματος είναι η ανάπτυξη της πολυγλωσσίας. Μπορούν όμως οι μαθητές να γνωρίσουν μια χώρα χωρίς να την επισκεφτούν πραγματικά;
«Το eTwinning δεν είναι υποκατάστατο των σχολικών εκδρομών στο εξωτερικό, αλλά ένα συμπλήρωμα. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές συνεργάζονται τακτικά με τους συμμαθητές τους στο εξωτερικό. Όμως το πρόγραμμα είναι ιδιαίτερα πολύτιμο για τους μαθητές που δεν έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ταξίδια στη διάρκεια των διακοπών», υπενθυμίζει η κ. Τσίμερ.
Μαθητές σε ρόλο δασκάλου
Το μεγαλύτερο ίσως πρόβλημα με το eTwinning το έχουν οι εκπαιδευτικοί, καθώς πολλοί από αυτούς δεν έχουν τις απαιτούμενες τεχνικές γνώσεις για το θέσουν σε λειτουργία. Στην περίπτωση αυτή οι μαθητές παίρνουν το ρόλο του δασκάλου. Και όπως λέει η κυρία Τσίμερ: «Πολλοί καθηγητές αγκαζάρουν τους μαθητές τους, γνωρίζοντας ότι αυτοί είναι ξεφτέρια στους υπολογιστές και είναι εξοικειωμένοι με τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης». Αυτό προϋποθέτει ότι «οι δάσκαλοι έχουν την απαιτούμενη αυτοπεποίθηση έτσι ώστε να δώσουν ρόλους συμβούλου ή συντονιστή στους μαθητές», καταλήγει η κ. Τσίμερ.
Σταμάτης Ασημένιος
Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου